پروتئين مساوي با چربي زايد!!!
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

پروتئين مساوي با چربي زايد!!!

اهميت و ارزش پروتئين اين درشت مغذي پايه که اساس کار تغذيه پرورش اندام را تشکيل مي دهد و همواره هم در پرورش اندام و در ورزش هاي قدرتي مقبول و مورد ستايش هم بوده است بر کسي ناشناخته نيست.

 

 

عقيده افراطي

همه ما از انواع طبيعي و سنتتيک و نيمه سنتتيک آن تا مي توانيم استفاده مي کنيم و در اغلب موارد هم بر اين باور بوده و هستيم که استفاده از اين درشت مغذي حتي اگر افراط و زياده روي هم در آن بوده باشد هرگز به چربي سازي ختم نمي شود و از اين بابت احساس راحتي و آرامش مي کنيم.

پرسش هاي کليدي
ü ولي آيا واقعا چنين است؟
ü آيا افراط در مصرف پروتئين به چربي سازي ختم نمي شود؟
ü آيا مي توان با وجود افراط در مصرف پروتئين از شر چربي هاي زايد در امان بود؟
آيا مسئله lipogenesis که به معني توليد چربي در بدن نيز آمده است تنها در اثر افراط در مصرف کالري ديده مي شود؟
آيا اين پديده در نتيجه بر هم خوردن بالانس هورموني در بدن هم ديده مي شود؟
ü آيا محيط و الگوي زندگي بر روند چربي سازي در بدن تاثير معني داري دارد؟
ü آيا نوع غذايي که در طول روز مي خوريد در تشديد و يا کند کردن روند چربي سازي در بدن موثر است؟
ü آيا افراط در مصرف پروتئين که اين روزها بر خلاف آنچه که توصيه مي شود از اساس کار تغذيه در پرورش اندام شده است به اين روند يعني به روند چربي سازي در بدن کمک مي کند؟


اين پرسش هاي کليدي پرسش هايي هستند که در اين مقاله به آنها خواهيم پرداخت و به اين سوالات پاسخي روشن توام با استدلال خواهيم داد.

چربي يکي از سه درشت مغذي

چربي يکي از درشت مغذي هايي است که اساس بقاي انسان در طول تاريخ بوده است چرا که بدن ما انرژي را اغلب به صورت اين ماده در بدن ذخيره مي کند.

تداوم نسل انسان

زماني که در جريان تکاملي تدريجي که انسان داشته و در پشت سر گذاشته است انسان در شرايط سخت و دشوار قرار مي گرفته و در اثر سرما و خشک سالي و غيره از منابع غذايي محروم مي شده است بدن از اين چربي هاي براي بقاي حيات استفاده کرده است تا نسل انسان تداوم يابد.

زيبايي بدن

ولي امروزه با حل شدن مشکلات نان و معيشت، زيبايي بدن و چربي زدايي بدن و بيرون ريختن عضلات هم حائز اهميت شده است به گونه اي که امروزه کمتر کسي را مي توان يافت که مشکل نان نداشته و به فکر چربي سوزي هم نيفتاده باشد.

گواه اين مدعا!!!

همه گير شدن و رشد و بالندگي رشته هايي همانند پرورش اندام و فيتنس و تناسب اندام و همه گير شدن تمريناتي که به قصد چربي سوزي انجام مي شود نيز گواه اين مدعا بوده است.

رژيم و افراط در مصرف پروتئين

زماني که چربي سوزي و تناسب اندام اهميت پيدا مي کند چربي ها و تغذيه نيز مد نظر قرار مي گيرد و به خودي خود رژيم هاي غذايي به سمت و سوي کاهش چربي سوق داده مي شود و در اغلب موارد هم افراط در مصرف پروتئين نيز ديده مي شود.

پرسش مهم ديگر

علاوه بر پرسش هاي ياد شده در اين مقاله به اين مهم نيز خواهيم پرداخت که آيا پروتئيني بودن ماهيت موادي که در طول روز مي خوريم مي تواند حتي در صورتي که تحرک چنداني نداشته باشيم و يا در صورتي که افراط در مصرف اين ماده غذايي داشته و پر خوري هاي خود را به سمت و سوي اين درشت مغذي هدايت کنيم نيز به چربي سازي ختم نخواهد شد؟

Lipogenesis

پروتئين براي کساني که به تناسب اندام مي انديشيند همواره مقدس بوده است و از سوي ديگر پديده Lipogenesis يعني توليد بافت هاي چربي در بدن نيز همواره براي اين دسته از افراد کابوس بوده و مشکل ساز نيز شده است.

صفحه پشت سر کالري ها

امروزه مد شده است که هر کسي بالاي تريبون مي رود و به اصطلاح خودمان بالاي منبر جا خوش مي کند و در برنامه هاي تلويزيوني براي افاضات ادب دعوت مي شود و در نشريات مقاله از خود در مي کند و يا در هر محفلي زمينه براي افاضات ادب مهيا مي شود پشت سر کالري هاي صفحه مي گذارد و همانگونکه پيشتر گفتيم تمامي هنر لاغري و تناسب اندام را در کمتر کردن کالري ورودي بدن نسبت به کالري سوخته شده در بدن مي داند.

کالري زايد = چربي
بارها و بارها در مورد اين مسئله شنيده و خوانده ايد که افراط در مصرف کالري ها به کالري زايد در بدن ختم مي شود و کالري زايد نيز به مرور زمان به شکل چربي در بدن ذخيره شده و پديده موهوم و زشت تجمع چربي زايد در بدن را رقم مي زند.


در برخي موارد تنها در برخي موارد هم شايد شنيده و جدي نگرفته ايد که حتي افراط در مصرف پروتئين نيز به تشديد چربي سازي در بدن ختم مي شود.

باور ناصواب!

افراد براي رسيدن به تناسب اندام معمولا مصرف نمک و قند و چربي را به شدت کم مي کنند و به هواي اينکه پروتئين اجزاي سازنده عضلات است و افراطي در مصرف اين ماده به تشديد چربي سازي در بدن کمک مي کند تا مي توانند از اين درشت مغذي استفاده مي کنند.

حقيقت تلخ!

چه خوشتان بيايد و چه خوشتان نيايد استفاده هاي افراطي از پروتئين ها نيز به تشديد چربي سازي در بدن ختم مي شود و از اين رو حتي در مصرف اين درشت مغذي هم بايد رعايت احتياط را کرد و بستن بدن به سيل پروتئين از اين جهت که منجر به تشکيل توده چربي زايد مي شود نيز مردود است.

بيوشيمي سنتر اسيد هاي چرب

در اين قسمت از مقاله که در حقيقت مقدمه اين مقاله نيز محسوب مي شود و با اين وجود اصلي ترين جزء آن نيز خواهد بود در مورد سنتز چربي و در مورد بيوشيمي اين سنتز سخن راني خواهيم کرد تا با ديدي باز وارد داستان شويم.

پيش ماده

شايد براي اولين بار باشد که اين موضوع را بيان مي کنيم ولي بيوسنتز اسيدهاي چرب در ابتدا از ماده اي موسوم به Acetyl-CoA آغاز مي شود.

مکان سنتز
اين واکنش شيميايي در citosol هاي موجود در بافت هاي کبدي، بافت هاي چربي و در توده هاي پستاني پستانداران انجام مي شود.

 

1.jpg
کاتابوليسم
Acetyl-CoA که گفتيم پيش ماده اصلي براي ساخت و توليد اسيدهاي چرب و چربي هاي زايد به شمار مي رود از کاتابوليسم گلوکوز، اسيدهاي چرب و آمينو اسيدها مشتق مي شود.

 

2.jpg



روند تبديل مواد ياده شده به Acetyl-CoA را در تصوير بالا به وضوح مي بينيد.

هدايت به سمت انرژي زايي
در شرايطي که بدن با کمبود انرژي در درون سلول ها مواجه شود Acetyl-CoA به سمت اکسيد شدن هدايت مي شود و به عبارت ساده در جريان چرخه کربس که فرمول بسيط آن را در تصوير زير مي بينيد اکسيد شده و با توليد GTP به توليد انرژي در بدن کمک مي کند.

 

3.jpg
چربي سازي به جاي انرژي زايي

در عوض زماني که بدن نياز به انرژي چنداني نداشته باشد پروسه تامين انرژي از Acetyl-CoA با پروسه بيوسنتز جايگزين شده و در اين شرايط Acetyl-CoA به جاي اکسيد شدن و تبديل شدن به انرژي به بافت هاي چربي و به اسيدهاي چرب تبديل شده و به شکل بافت زايد چربي در بدن ذخيره مي شود. 

فاکتورهاي لازم براي سنتز چربي ها

علاوه بر تامين بودن انرژي موجود در سلول ها حضور و وجود سيترات نيز براي بيوسنتز اسيدهاي چرب در بدن ضروري است.

Palmitic Acid
به اين مهم توجه داشته باشيد که پروسه و روند توليد شدن اسيدهاي چرب به سمت و سوي تشکيل و توليد Palmitic Acid سير مي کند.
فرمول باز اين اسيد را در تصوير زير مي بينيد و همانگونه که به وضوح پيداست اين اسيد متشکل از 16 اتم کربن مي باشد.

 

4.jpg
کاتاليزور

آنزيم هايي از جنس پروتئين که به اسم عمومي Fatty Acid Synthetase Complex ناميده مي شوند در اين روند و در اين واکنش هاي شيميايي نقش کاتاليزور را بازي مي کنند.

Malonil-CoA

تنها يک جفت از اتم هاي کربن موجود در ساختمان 16 کربني Palmitic Acid از Acetyl-CoA گرفته مي شود و 7 جفت باقي مانده از Malonil-CoA. تامين مي شود.

NADPH
به ياد داشته باشيم که انرژي لازم براي اين واکنش بيوسنتز از NADPHتامين شود.


پيش از اينکه وارد جزئيات بيوسنتز شويم اشاره به اين نکته را ضروري مي دانيم که براي اتمام و تکميل اين واکنش حضور و وجود سيترات و NADPH الزامي است و ماده اصلي اين واکنش نيز همانا Acetyl-CoA خواهد بود.

يادآوري

حتما اين مهم را نيز در خاطر داريد که اين روند و اين واکنش که قرار است به توليد چربي هاي زايد در بدن ختم شود در citosol ها صورت مي گيرد.

نکته مهم

Acetyl-CoA قدرت ورود خروج از ميتوکندري ها و ورود به درون citosol ها جايي که قرار است تبديل به اسيدهاي چرب شود را ندارد و در عوض سيترات توليد شده ناشي از چرخه کربس که در ميتوکندري هاي حاضر است به راحتي مي تواند از ميتوکندري ها خارج شده و وارد citosol ها شود.

ATP-Citric Lyase
در درون citosol ها آنزيمي موسم بهATP-Citric Lyase وجود دارد که اين آنزيم سيترات وارد شده به citosol ها را به راحتي شکسته و آنها را تبديل به Acetyl-CoA مي کند.


حال مي توان گفت که يک جفت کربن مورد نياز براي ساخته شدن اسيدهاي چرب موجود است و 7 جفت ديگر را بايد Malonil-CoA گرفت.

Malonil-CoA

Malonil-CoA از اتحاد و پيوند بين يک مولکول Acetyl-CoA با يک مولکول CO2 حاصل مي شود و همانگونه که گفتيم براي سنتز اسيدهاي چرب بايد 7 جفت کربن ديگر را از اين مولکول بايد گرفت.

ويتامين H

واکنش تشکيل Malonil-CoA را آنزيمي موسوم به Acetyl-CoA Carboxylase تسهيل مي کند که اين آنزيم حاوي ماده اي موسوم به بيوتين مي باشد که اين بيوتين در برخي منابع به نام ويتامين H نيز شناخته و ناميده شده است.

Acetyl-CoA Carboxylase

آنزيم Acetyl-CoA Carboxylase آنزيمي است که سرعت و روند بيوسنتز اسيدهاي چرب را تحت کنترل داشته و در مواقع لزوم از سرعت اين واکنش مي کاهد.

تعديل کننده ها
از سيترات و ايزوسيترات مي توان به عنوان تعديل کننده هاي اين آنزيم مي توان ياد کرد به گونه اي که اين آنزيم بدون حضور اين تعديل کننده ها عملا غير فعال است بنابراين مي توان نتيجه گرفت در شرايطي که سترات در محيط باشد اين آنزيم مهار مي شود و اين در حالي است که وجود خود سيترات براي توليد اسيدهاي چرب الزامي است.

 

5.jpg
صحه اي بر اين ادعا

تمامي اين مقدمه بالا بلند بر اين ادعا صحه مي گذارد که افزايش محسوس ميزان کالري و انرژي وارد شده به بدن مواد غذايي و درشت مغذي ها را به سمت و سوي توليد چربي زايد هدايت مي کند و هدف ما هم رسيدن به اين موضوع با استدلال هاي علمي محض بود.

محصول نهايي واحد

بدون توجه به نوع درشت مغذي که در طول روز مي خوريد مي توان اين موضوع را مطرح نمود در صورتي که کالري زايد وارد بدن شود حال توفيري هم نمي کند اين کالري از قندها باشد يا چربي ها و يا حتي پروتئين ها، کاتابوليسم گلوکوز، اسيدهاي آمينه و چربي ها و اسيدهاي چرب به محصول واحدي موسوم به Acetyl-CoA ختم خواهد شد.

اثبات اين ادعا

در اين مقدمه نه چندان کوتاه هم اثبات کرديم که مايه و پيش ماده تمامي چربي زايدي که در بدن توليد مي شود همين ماده بوده است.

قابل توجه شما

قابل توجه کساني که اعتقاد راسخ دارند که مصرف پروتئين موجب تشديد چربي سازي در بدن نمي شود و بر اساس همين تئوري هم تا مي توانند بدن را به سيل پروتئين مي بندند.

فاکتورهاي موثر بر ليپوژنيز

پس از اين مقدمه علمي به بررسي تک به تک فاکتورهاي موثر بر روند چربي سازي در بدن مي پردازيم:

انسولين و چربي سازي

همانگونه که ذکر شد Acetyl-CoA از کاتابوليسم درشت مغذي هايي که وارد بدن مي شود حاصل مي گردد و همانگونه که ذکر شد براي تشکيل شدن چربي زايد در بدن سيترات بايد از چرخه کربس خارج شده و وارد Citosol شود.

تاثير انسولين
انسولين هورموني است که خروج سيترات از چرخه کربس را به شدت تحريک و تشديد مي کند.
با گفتن اين حقيقت اين نتيجه بر ملا مي شود که افزايش ميزان ترشح انسولين در بدن به افزايش توليد سيترات و تشديد و تسهيل ورود سيترات به Citosol مي شود.
در درون Citosol هاست که سيترات دوباره شکسته شده و تبديل به Acetyl-CoA مي شود و پيش ماده لازم براي تشکيل چربي هاي زايد در دسترس قرار مي گيرد.
Acetyl-CoA Carboxylase نيز تنها در نتيجه حضور سيترات تحريک به عدم فعاليت نمي شود و بلکه انسولين نيز اين آنزيم را به شدت غير فعال مي کند.
حتما به خاطر داريد که اين آنزيم آنزيمي بود که روند چربي سازي در بدن را کند مي کرد و بدين ترتيب مي توان انسولين را از اين جهت نيز تشديد کننده چربي سازي در بدن دانست.


بنابراين مي توان نتيجه گرفت حتي در صورتي که از رژيم هاي کم قند استفاده مي کنيد و حتي در صورتي که چربي را در رژيم غذايي خود محدود کرده ايد و در صورتي که پروتئين مصرفي خود را بالا برده ايد اگر از انسولين استفاده کنيد يا اگر از افزاينده هاي انسولين استفاده کرده و يا حتي اگر از قندهايي که افزاينده ترشح انسولين به مقدار کم هم استفاده کرده باشيد باز هم با تشديد چربي سازي در بدن مواجه خواهيد شد.

هشدار

اين چربي سازي دقيقا معادل چربي سازي رخ داده در بدن کسي خواهد بود که 60 درصد از غذاي وي را قندها تشکيل مي دهد.

گزند چربي سازي

با اين گفته به راحتي مي توان به اين نتيجه رسيد که حتي در صورت محدود بودن قند و چربي مصرفي نيز در شرايطي که انسولين بدن افزايش يابد نيز از گزند چربي سازي در امان نخواهيد بود.

به همان اندازه تاثير گذار هست!
علاوه بر اين به اين مهم نيز بايد اشره کنيم که ترشح انسولين به همان شدتي که کالري زايد بر روند خروج سيترات از چرخه کربس و روند ترشح آنزيم ياد شده تاثير مي گذارد تاثير گذار هست.


نتيجه اين مي شود که مي توان ادعا کرد مهار ترشح انسولين در بدن به همان اندازه که رعايت رژيم هاي کم کالري در کم کردن از ميزان چربي هاي زايد الزامي است مهم و قابل تاکيد خواهد بود.

چکيده مطلب

کل چکيده مطلب در اين خلاصه مي شود که تنها با کم کردن کالري وارد شده به بدن در روز نمي توان چربي سازي را مهار و کند کرده و چربي سوزي را تشديد کرد.

کليد مديريت انسولين

کليد مديريت انسولين و کليد مهار ترشح اين هورمون در بدن که از اصلي ترين هورمون هاي چربي ساز است دوري از قندهاي ساده خواهد بود.

توصيه

پس در کنار کم کردن از قند مصرفي خود در طول روز تا مي توانيد از قندهاي ساده هم دوري کنيد و قندهايي که مصرف مي کنيد را بيشتر به سمت و سوي قندهاي پيچيده ميل دهيد.

قابل توجه!

قابل توجه کساني که قصد چربي سوزي دارند: حتي در صورتي که در طول روز خود را به پروتئين هم ببنديد با توجه به اينکه پيش ماده اصلي واکنش ها و روند چربي سازي به همان اندازه که از کاتابوليسم قندها و چربي ها حاصل مي شود از کاتابوليسم پروتئين هاي نيز حاصل مي گردد خوردن و افراط در مصرف پروتئين نيز در صورتي که انسولين بدن شما زياد ترشح شود به تشديد چربي سازي ختم خواهد شد.

شاخص گليسمي

شاخص گليسمي که در مورد قندها به کار مي رود و تعيين مي شود و تعريف مي گردد شاخصي است که نمايان گر سرعت جذب قند در بدن و ميزان تاثير قند بر افزايش انسولين بدن است و ناگفته پيداست هر چه اين شاخص بالاتر باشد انسولين بيشتري نيز با خوردن اين قند در بدن ترشح خواهد شد.

Glycemic Load
دوره محدود کردن قند و دوره شناختن قندها بر اساس شاخص گليسمي هم گويا رو به اتمام است و ماها که از بدو پيدايش کراتين در ارائه تعريف از کراتين و اتدر در کردن مقالاتي همانند کراتين چيست دور خود چرخيده و مي چرخيم در مورد قندها هم هر زمان که خواستيم افاضات ادب کنيم براي اينکه مخاطب به عمق دانش ما در اين زمينه پي برد اين شاخص گليسمي را براي مديريت همه جانبه قندها در تغذيه ورزشي کافي و وافي دانسته ايم و اين در صورتي بوده است که خود ما در مورد اين قندها به اندازه شناخت شاخص گليسمي پيش رفته باشيم!!!
امروزه در تغذيه نوين پرورش اندام نوين موضوع و شاخصي به نام Glycemic Load مطرح شده است به اين معني که در اين محاسبه علاوه بر شاخص گليسمي ميزان قند وارد شده به بدن نيز دخيل است و مد نظر قرار مي گيرد که براي روشن شدن کامل اين مطلب باز هم ناگزير بايد دست به دامان مثال شويم.


اين بار بر خلاف هميشه که از بين ميوه ها به پرتقال علاقه نشان داده ايم در مورد هنداونه سخن خواهيم گفت چرا که هر گاه در مورد پرتقال سخن رانديم پرتقال فروش هاي عرصه گهر خيز و گهر بار پرورش اندام که از اينکه توسط افکار عمومي پيدا شوند واهمه داشته و دارند خوابشان بر آشفته شده و زير آبي رفته اند چرا که پيدا کردن پرتقال فروش از دير باز به مذاق ها خوش نمي آمده است!

مثال
100 گرم هندوانه در حدود 3.7 گرم قند در خود دارد و شاخص گليسمي اين قند نيز در حدود به اضافه منهاي 72 (13±72) خواهد بود.
با اين حساب Glycemic Load اين مقدار هندوانه در حدود 3.7 ضرب در (72 به اضافه منهاي 13) تقسيم بر 100 خواهد بود که نتيجه نيز 2.2 الي 3 خواهد بود.




100 گرم برگه خشک زردآلو در حدود 92.2 گرم قند دارد و شاخص گليسمي آن نيز در حدود در حدود به اضافه منهاي 5 (5±29) خواهد بود.
با اين حساب Glycemic Load اين مقدار خشکه زردآلو در حدود 92.2 ضرب در (29 به اضافه منهاي 5) تقسيم بر 100 خواهد بود که نتيجه نيز 22.1 الي 31 خواهد بود.
نتيجه

در حقيقت مي توان گفت شاخص گليسمي قند موجود در هنداونه به مراتب بالاتر از شاخص گليسمي خشکه زرد آلوست ولي Glycemic Load آن در مقادير مصرف مشابه بسي پايين تر خواهد بود.

نکته

Glycemic Load اگر 20 يا بالاتر از 20 باشد بالا محسوب مي گردد و در صورتي که بين 11 الي 19 باشد متوسط است و Glycemic Load پايين تر از 10 نيز پايين محسوب مي گردد.

تمرين

گفتيم زماني که سطح انرژي در سلول هاي بدن پايين است و يا زماني که شاخص گليسمي قندهايي که مصرف مي کنيد پايين است و يا زماني که در نتيجه تمرينات سنگين بدني ميزان قند خون کاهش مي يابد ميل بدن به توليد و تجمع چربي زايد کم مي شود و از سوي ديگر واکنش هاي gluconeogenesys فعال مي شوند.

Oxaloacetate

زماني که گلوکوز کافي از طريق تغذيه وارد بدن نمي شود و در اين حين از تمرين نيز براي بالا بردن نياز بدن به انرژي استفاده مي کنيد يکي از موادي که بدن با استفاده از اين مواد اقدام به توليد گلوکوز مي کند همان Tricarbossilic Acid Cycl است که Oxaloacetate نيز ناميده مي شود.



6.jpg


فرمول شيميايي باز Oxaloacetate را در تصوير بالا مي بينيد.
 
gluconeogenesys
لازم به يادآوري است که واکنش هاي شيميايي gluconeogenesys در کبد رخ مي دهد و در شرايطي که قند کافي به بدن نمي رسيد براي تامين نياز بدن و مخصوصا مغز و ارگان حساس نسبت به سوخت اين واکنش هاي اصلي ترين راهکار براي بقاي آدمي است.
 
کاهش توليد سيترات
زماني Oxaloacetate به عنوان پيش ماده لازم براي ساخت گلوکوز مورد استفاده قرار مي گيرد اين ماده از ورود به چرخه کربس باز مي ماند در نتيجه Acetyl-CoA که از کاتابوليسم درشت مغذي هاي حاصل مي شود نيز مجال ورود به چرخه کربس را نمي يابد و در نتيجه از ترکيب اين دو ماده جلوگيري شده و سيترات توليد نمي شود.
رخ ندادن واکنش بين Oxaloacetate و Acetyl-CoA که به کاهش توليد سيترات ختم مي شود از يک سو به کم شدن ميزان سيترات و در نتيجه به مختل شدن چربي سازي در بدن ختم مي شود و از سوي ديگر Acetyl-CoA را به سمت و سوي توليد کتون بادي ها هدايت مي کند.

پس براي اينکه از رژيم هاي غذايي کم قندي که داريد بتوانيد حداکثر استفاده در چربي سوزي و در جلوگيري از تشکيل توده هاي چربي داشته باشيد تمرين با وزنه و ورزش هاي هوازي را هم ضميمه فعاليت هاي روزانه کنيد تا هم تناسب اندام شما محقق تر شود و هم اينکه سلامتي شما تضمين تر گردد.
 
نسبت انسولين گلوکاگون پس از مصرف پروتئين
زماني که در وعده هايي غذايي خود از قند و مخصوصا از قندهاي ساده و شيرين که شديدا زود جذب هم هستند استفاده مي کنيد ميزان قند خون شما به طرز ناهنجاري بالاتر مي رود.

درست به همين خاطر هم انسولين در بدن ترشح مي شود تا اين قند زايد را به نحوي از انجا که خود بهتر مي داند از خون خارج کند.
 
عکس هم عمل مي کنند!
حتما مي دانيد که هورمون گلوکاگون فعاليتي عکس هورمون انسولين در بدن دارد و ترشح شدن يکي از اين دو هورمون نيز به محدود و مهار شدن هورمون مخالف ختم مي شود!

با اين مقدمه مي توان گفت که با افزايش محسوس ترشح هورمون انسولين در بدن ميزان ترشح هورمون گلوکاگون هم کاهش مي يابد.
 
برعکس
برعکس زماني که وعده هاي غذايي شما پر پروتئين باشد و قندي در آن يافت نشود اولا انسولين بالا نمي گيرد در ثاني ميزان اسيد آمينه موجود در خون به شدت بالا مي رود و از همه مهم تر اينکه ميزان گلوکاگون خون بالا مي گيرد.
 
گلوکاگون هورموني پلي پپتيدي
گلوکاگون هورموني پلي پپتيدي است که در کبد عمل کرده و واکنش هاي شيميايي گلي...ئوژنيز را هدايت و راهبري مي کند و در بافت هاي چربي نيز فرايند واکنش ليپوليز را رهبري مي کند.
 
توليد گلوکوز
در واکنش اول بدن با استفاده از اسيدهاي آمينه موفق به توليد گلکوز مورد نياز خود مي شود و در واکنش دوم نيز بدن از بافت هاي چربي براي توليد گلوکوز مورد نياز خود استفاده مي کند چرا که در رژيم روزانه غذايي قند کافي دريافت نکرده است.
 
سه اسيد چرب و يک گليسرول
در جريان پروسه ليپوليز که در بافت هاي چربي هم رخ داده و منجر به کاتابوليسم چربي ها مي شود مولکول هاي چربي ها شکسته مي شوند سه اسيد چرب و يک گليسرول از آنها آزاد مي شود.
 
نتيجه
نتيجه اينکه وعده هاي غذايي که در طول روز ميل مي کنيد و نوع درشت مغذي هاي به کار گرفته شده در اين وعده به شدت بر بالانس هورموني بدن تاثير گذار است و از طريق انتخاب هايي که در مواد غذايي داريم مي توان هورمون هاي بدن را در خدمت اهدافي که داريم و از فردي به فرد ديگر متفاوت است به خدمت بگيريم.
 
اکسيداسيون اسيد آمينه ها
اين موضوع تا به حال هزاران بار گفته و تکرار شده است که اسيد آمينه ها اجزاي سازنده پروتئين ها هستند و همه ما بر اين تصور هستيم که اسيد آمينه ها کاري به جز ساختن پروتئين و ساختن بافت هاي عضلاني ندارند ولي ابدا چنين نيست!
 
وظايف متعدد
اسيد آمينه ها وظايف متعددي در بدن بر عهده دارند که ساختن بافت هاي پروتئيني تنها يک نمونه از اين وظايف بوده است!

اين ترکيبات يعني اسيد آمينه ها را مي توان به نوعي پيش ماده بسياري از مواد مورد نياز بدن همانند هورمون ها، purine ها، pyrimidine، porfirine و برخي ويتامين ها دانست.
 
نکته
در صورتي که ميزان اسيد آمينه وارد شده به بدن از طريق رژيم هاي غذايي بيش از حد نياز باشد بدن از اين دسته از ترکيبات غذايي هم براي تامين انرژي مورد نياز خود استفاده مي کند.
 
گلي...ئوژنيز يا چرخه کربس
در جريان توليد انرژي از اين ترکيبات ساختمان مولکولي آن شکسته شده و گروه آمينوي آن از دست مي رود و کربن هايي که در ساختمان اين ترکيبات يافت مي شود دو پروسه اصلي را طي مي کند:
ü در جريان فرايند گلي...ئوژنيز با استفاده از اين کربن ها گلوکوز توليد مي شود.

ü کربن هاي بر گرفته شده از اسيد آمينه ها در جريان اکسيداسيون به CO2 تبديل مي شوند و کار به چرخه کربس مي کشد.
 
حذف گروه آمينو
حذف گروه آمينو از اسيد آمينه ها گامي اساسي در کاتابوليسم اسيد هاي آمينه به شمار مي رود و دو راهکار آنزيمي مهم به اين امر کمک مي کند: Transamination و Oxidative Deamination
 
نتيجه
با محاسبه رياضي ميزان کالري ورودي و مصرفي در بدن مي توان تا حدود زيادي برنامه ريزي براي رسيدن به هدف هايي همچون افزايش وزن و کاهش توده چربي را محقق کرد ولي تنها و تنها با شمارش ميزان کالري ها و کنترل کالري ها نمي توان تشديد چربي سوزي و رسيدن به تناسب اندام را ممکن و ميسر دانست.


 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 15
بازدید ماه : 1960
بازدید کل : 642323
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل